Willy De Meester 1970-2020

DE BEELDHOUWER WILLY DE MEESTER IS BEGAAN MET DE VORM EN VERTREKT DAARBIJ VANUIT EEN MENSELIJKE GESTALTE. Zo zijn zijn albasten gestalten ietwat gedrongen zittende figuren wat de diepe luminositeit van de gevoelige materie bevordert, zo is de witte marmer een fier en sierlijk gegeven en benadert de geaderde grijze steen of het graniet een licht geïnterpreteerde antropomorfe aanwezigheid. Figuratie lijkt een voor de hand liggend gegeven dat ondanks een vrije interpretatie een eerder klassieke harmonie respecteert. Toch wijzen enkele inkepingen op een behoefte om zich van een te duidelijk realisme te bevrijden. In de gestileerde gestalte staat vaak een ander ritme gegrift.Wie het werk van WillyDeMeester hoofdzakelijk als een harmonisch gegeven interpreteert, zal naar mijn gevoel bijzonder geboeid zijn door enkele beelden die zich bevrijd hebben van herkenbare referenties. Zij verrassen omwille van hun sierlijkheid en hun beeldtaal die minder dan in de rest van zijn werk gehecht lijkt te zijn aan vormelijke criteria. Die zuiver niet-figuratieve en ook niet-constructieve werken reveleren een estheet, en een kunstenaar die zijn ritmiek met die van de steen vereenzelvigt. Vanuit een meditatie omtrent het lichamelijke groeit, als in een begenadigd ogenblik, een verfijnde monumentale beweging die in de ruimte binnenglijdt en terzelfdertijd dat deel van het interieur met haar gestroomlijnd elan bezielt. Oostnieuwkerke, 25 september 1998 HUGO BRUTIN Provenciale prijs (1981) Grieks marmer

RkJQdWJsaXNoZXIy OTQ5NjY=